| هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه | |
|
+16شاب طيب M7md Sbry محمود يونس الروميساء سميح عزت الهيو ورده بلادى احمد القماح الطير الباكي عمرو البكرى muhamad yusif allam حنين MhmeD A ElSaLaM ام اياد marwa A$Maa M0hi m7mod 3llam 20 مشترك |
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 2:47 pm | |
| تعاني الفتاة المصريه من ظلم مجتمعها، فعلى الرغم من التطور والتقدم في مجالات الحياة المختلفة، والتي استطاعت الفتاة بذكائها وقوّة شخصيتها وإرادتها الوصول إليهما، لا تزال بعضا من القيود تشلّ حركة حريتها في هذا العالم الواسع. فعلى سبيل المثال، كثيرون من أبناء المجتمع المصرى يرفضون الارتباط بفتاة،والدها مجرم، وقد تكون هذه الفتاة، إنسانة تتمتع بأخلاق حميدة، ذات ثقافة عالية، متعلّمة، وجميلة المظهر..، إلا أنهم يتناسون ذلك، ويحاكمونها لأنها إبنة ذلك المجرم، إن كان والدًا قاتلا، سارقا، مغتصبا، متعاطيا للمخدرات...، فيفضلون عدم الارتباط بها، حتى لو أحبوها، بل وربما تصبح بالنسبة لهم فريسة يستغلونها، في حالة لم تكن قادرة على الحفاظ على نفسها. منتدى شباب العمار يسلط الضوء اليوم، على هذا الموضوع، ويفتح لكم باب المشاركة والتعقيب من خلال قسم ايجابيات وسلبيات فى حياتنا ، ويسألك أيها الشاب: هل تتزوج من فتاه والدها مجرم؟، هل هذه الفتاة مذنبة؟؟، وإن كنت لاترضى بها زوجة، فما هي أسباب رفضك؟؟ وهل مجتمعك هو الذي اثر على قرارك، أم أنه رأيك الشخصي؟ ويسألكم جميعا: أي ذنب اقترفته هذه الفتاة؟ وهل هي المسؤولة عن اختيار أبيها؟ ولا شك أن لك انت الفتاة والأم والأب رأي في الموضوع..نتكلم بصراحه ايه رأيك؟ وارجو من كل عضو من الاعضاء الذين يدخلون ياسمهم عدم الاحراج من قبل الرد على هذا الموضوع ارجو المشاركه ايضا من قبل بنات المنتدى لان اكيد ليهم راى فى هذا وارجو ايضا التثبيت من قبل الاداره لفتره لاخد الاعضاء قراراتهم فى الرد وشكرا | |
|
| |
A$Maa M0hi مشرف عام
عدد الرسائل : 7855 العمر : 32 المكان : zaG الحالة : a7sn mn l 2wl الهواية : song ,, تاريخ التسجيل : 22/02/2011 التـقــييــم : 17
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 4:12 pm | |
| انا طبعا معاك جدا ف الموضوع دا ، البنت لو مثقفة ومتعلمة وشخصيتها كويسة ومتدينة وجميلة المظهر ، اظن دا كفاية اوى من وجهة نظرى لكن هى مش ليها يد ف ان والدها يطلع مجرم والناس بتحكم من المنطلق دا بس انا رفضة دا جدا شكرا.... | |
|
| |
marwa مشرف المنتدي العام
عدد الرسائل : 1985 العمر : 40 المكان : alamar الحالة : married الهواية : nothing تاريخ التسجيل : 23/05/2010 التـقــييــم : 2
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 4:33 pm | |
| بس ممكن يكون فى وجه نظر ان مين اللى هيقع عليه الضرر لو الشخص اللى هيرتبط بيها وقع عليه ضرر فى شغله او اسرته او اولاده اللى ممكن يكون ليهم جد مسجون معلش انا على مبدء لاضرر ولا ضرار
وبعدين يرجع الموضوع لسبب الحبس ايه لو مسجون سياسى ممكن يبقى الموضوع فى تقبل شويه
لكن لو مسجون فى قضيه مخدارات وقضيه قتل مقصوده ولا سرقه طبعا هى البنت مش ذنبها حاجه وانا كام مش ذنب ابنى حاجه ولو هى بنتى انا هفضل انى امنلها مستقبله اكيدعقد البشريه هتطلع عاليها فى يوم من الايام سواء منها او من زوجها وانا ايه يضمنلى انه هيحافظ عليها وايه يضمنلى ان يكون والدها عملها عقده جواها ممكن تطلع فى اى وقت ومش معنى كلامى انى بحكم عليها بعدم الزاوج للابد لكن لابد تكون تحت ظروف معينه تتماشى مع الطرفين
ان يكون واحد من اقاربها يقدر يتفهم الموقف وفى نفس الوقت هيقدر يحافظ عليها من اى شخص غريب
او يكون شخص ليه نفس الظروف اللى هى بتمر بيها حتى تكون الروؤس متساويه( التكافؤ العائلى )
ان يكون احد المقربين لى اسرتها فيكونوا بمثابه الاهل (التكافؤ الاجتماعى )
الحكايه مش حكايه عاطفه بس لازم العقل يتحكم فى امور كتير عشنها وعشان الانسان اللى هيرتبط بيها
ده من وجه نظرى وطبيعيه شخصيتى وممكن حد يقنعنى بوجه نظر مختلفه بس تكون من ارض الواقع مش من مجرد كلام وخلاص | |
|
| |
ام اياد عماري نشيط
عدد الرسائل : 278 العمر : 34 المكان : فى قلب حبيبى الحالة : بموووت فى حبيب قلبى وعنيه ابو اياد**T** الهواية : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاريخ التسجيل : 11/09/2010 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 4:41 pm | |
| والله ياسيكا الموضوع ده سلاح ذو حدين يعنى ممكن نقول (((((لاتزر وازرة وزر اخرى ))))))) يعنى هى ملهاش ذنب لكن فى حديث تانى بيقول ((0تخيرو لنطفكم فان العرق دساس))))))) بصراحه مش عارفه اقول حاجه تانى | |
|
| |
MhmeD A ElSaLaM عضو
عدد الرسائل : 5776 العمر : 37 المكان : عطشان والمية قريب؛ عطشان عطشان عطشان ؛الخطوة عزاب ومتاهة ؛والحلم اخضر وعجيب؛ وانا كل مااقول التوبة ترمينى الماقدير؛ حبيبى يا نجمة ليلى يا منورى السراديب مكتوب على كف العاشق؛ روح بلدك يا غريب الحالة : واقع الهواية : جـمـع الغبــــار تاريخ التسجيل : 04/07/2007 التـقــييــم : 1
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 4:44 pm | |
| | |
|
| |
حنين عماري أصيل
عدد الرسائل : 10048 العمر : 36 المكان : بلدى العمار مين زيها .؟! الحالة : الحمد لله الهواية : الغلاسة تاريخ التسجيل : 11/05/2007 التـقــييــم : 12
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 4:52 pm | |
| | |
|
| |
A$Maa M0hi مشرف عام
عدد الرسائل : 7855 العمر : 32 المكان : zaG الحالة : a7sn mn l 2wl الهواية : song ,, تاريخ التسجيل : 22/02/2011 التـقــييــم : 17
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 5:05 pm | |
| بس ممكن يكون فى وجه نظر ان مين اللى هيقع عليه الضرر لو الشخص اللى هيرتبط بيها وقع عليه ضرر فى شغله او اسرته او اولاده اللى ممكن يكون ليهم جد مسجون معلش انا على مبدء لاضرر ولا ضرار وبعدين يرجع الموضوع لسبب الحبس ايه لو مسجون سياسى ممكن يبقى الموضوع فى تقبل شويه لكن لو مسجون فى قضيه مخدارات وقضيه قتل مقصوده ولا سرقه طبعا هى البنت مش ذنبها حاجه وانا كام مش ذنب ابنى حاجه ولو هى بنتى انا هفضل انى امنلها مستقبله اكيدعقد البشريه هتطلع عاليها فى يوم من الايام سواء منها او من زوجها وانا ايه يضمنلى انه هيحافظ عليها وايه يضمنلى ان يكون والدها عملها عقده جواها ممكن تطلع فى اى وقت ومش معنى كلامى انى بحكم عليها بعدم الزاوج للابد لكن لابد تكون تحت ظروف معينه تتماشى مع الطرفين ان يكون واحد من اقاربها يقدر يتفهم الموقف وفى نفس الوقت هيقدر يحافظ عليها من اى شخص غريب او يكون شخص ليه نفس الظروف اللى هى بتمر بيها حتى تكون الروؤس متساويه( التكافؤ العائلى ) ان يكون احد المقربين لى اسرتها فيكونوا بمثابه الاهل (التكافؤ الاجتماعى ) الحكايه مش حكايه عاطفه بس لازم العقل يتحكم فى امور كتير عشنها وعشان الانسان اللى هيرتبط بيها ده من وجه نظرى وطبيعيه شخصيتى وممكن حد يقنعنى بوجه نظر مختلفه بس تكون من ارض الواقع مش من مجرد كلام وخلاص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] | |
|
| |
muhamad yusif allam مشرف قسم كلام فى السياسه
عدد الرسائل : 1280 العمر : 34 المكان : العمار الحالة : عايش والحمد لله الهواية : Economics & Political science تاريخ التسجيل : 05/02/2008 التـقــييــم : 3
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 5:35 pm | |
| | |
|
| |
muhamad yusif allam مشرف قسم كلام فى السياسه
عدد الرسائل : 1280 العمر : 34 المكان : العمار الحالة : عايش والحمد لله الهواية : Economics & Political science تاريخ التسجيل : 05/02/2008 التـقــييــم : 3
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 5:36 pm | |
| | |
|
| |
عمرو البكرى عماري أصيل
عدد الرسائل : 4342 العمر : 39 المكان : العمار الحالة : متزوج الهواية : الدخول على منتدى شباب العمار تاريخ التسجيل : 23/10/2008 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 8:05 pm | |
| خد الخلاصة ومفيش بعدها اى كلام
عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم
قال:_
" تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ "
مُتّفَقٌ عَلَيْهِ
صدقت ياسيدى يارسول الله | |
|
| |
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 8:52 pm | |
| سيبونا بقى نا خد فرصتنا انا اللى لفت انتباهى جدا كلام اختى مروه بارك الله فيها بصراحه انا متفق معايا مثل صغير انا نفسى ابنى ادخلوا كليه حربيه او شرطه مثلا يعنى ودى بتتطلب تحريات من قبل الجهه اللى هقدم فيها فلو حمايا مجرم يبقى انسى الموضوع ومتفق ايضا مع اختى ام اياد ان الموضوع ده فعلا سلاح ذو حدين اما اختى اسماء بارك الله لها اللى اقدر اقوله ان حضرتك لسه تقاليد مصر غالبه عليكى شويتين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] انا بهزر بس الجواز سمعه يعنى لما الواحد يجى يتجوز بنسالوا هتجوز مين وهنا بقى مربط الفرس دكان ابوها مش عارف عمل ايه واتسجن وووووو وكلام كتير وعند الخطوبه بنجرى التساؤولات الكتير برضه اما اخى محمد يوسف علام حبيب قلبى هو قال لا بس عاوز اعرف الاسباب بتاعت لا علشان ممكن يكون فى سبب منعرفوش فعاوزين نعرفه اما لاخى عمرو البكرى مفيش كلام بعد كلام سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام بس الكلام لو انت اتحطيت فالمكان ده هتعمل ايه وشكرا ليكم اخوتى الاعزاء عللى قلبى | |
|
| |
الطير الباكي عماري أصيل
عدد الرسائل : 3085 العمر : 36 المكان : .. الحالة : .. الهواية : .. تاريخ التسجيل : 10/08/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الإثنين 28 مارس 2011, 10:50 pm | |
| بتختلف القواضى طبعا باختلاف القضيه اللى متهم فيها
ولكن
دة للاسف احنه فى مجتمع شرقى وبيتاثر جدا بالكلام
مينفعش اروح ارتبط بواحدة والدها مجرد او واحد والدة مجرم
لااكثر من سبب اولا انا هيبقى ليه اولاد والاولاد دول هيرتبطه باولاد ناس فى يوم من الايام
مظنش ان هيجى واحد ويرتبط ببنتى او ابنى ويبقى عارف ان ابو والدة
مسجون فى قضيه او متهم لانى اول كلمه هتتقال العرق دساس
تانى شى مظنش المتهم دة هيكون كل اولادة صالحيين
وهو والدهم دة بس اللى شيطان لا اكيد فى حد من اولادة زيه ودة اكيد يبقى بس اللى ارتبطت بيها اللى كويسه
طيب هو انا بناسب الشخصيه اللى هرتبط بيها بس ولا بناسب الشخص دة بس
انا بناسب عائله واظن المهتم دة مش هيكون اولادة صالحين وهو فاسد
لانى مفتقد الشى لا يعطيه هو الوالد كان كدا يبقى الاولاد هيكونه ايه مظنش يخلق من ظهر الفاسد عالم استحاله
يعنى هيبقى خالات وخيلان اولادى ليس وجهه للتشرف بيها
وهنا رسولنا الحبيب اشار اليها فى اختيار الزوجه وقال لنسبها
واظن النسب نسب اهل قبل كل شى والا كان كل واحد راح اتجوز اللى تعجبه ماشيه
فى الشارع ومكنش فى حد يسال عن فلان ولا علان قبل الزواج
| |
|
| |
A$Maa M0hi مشرف عام
عدد الرسائل : 7855 العمر : 32 المكان : zaG الحالة : a7sn mn l 2wl الهواية : song ,, تاريخ التسجيل : 22/02/2011 التـقــييــم : 17
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 12:24 am | |
| هو يا سيكا يعنى ايه معنى كلامك الى هو: حضرتك لسه تقاليد مصر غالبه عليكى شويتين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] لا دى مش تقاليد مصر دى تقاليد اسماء محيى دى طريقة تفكيرى والعرق دساس ماشى مش ف كل المواقف وانا بجد مقتنعة بدا ومش كل الناس بتفكر زى بعض . ومش لازم تكون البنت مش كويسة وفى ناس مثقفة وراقية بتفكيرها بتفكر غير دا بس بما اننا مجتمع شرقى فالتفكير مختلف عن كدا. وشكرا....... | |
|
| |
احمد القماح عماري محترف
عدد الرسائل : 10921 العمر : 37 المكان : ملتقى النت الحالة : ميزان حياتي ناقص حته وكل ما أوزن ألاقي لسه ناقصلي حته أحط حته تقل حته وأجيب قميص تضيع چاكته وأعيش لي ساعة يفوتني سته وكل ما أوزن ألاقي ناقص أقول بناقص لو هي حته أتاري لسه ولسه تاخد سنين وحته وحاجات تسيبني وحاجات تاخدني لحاجات تخبط في كل حته وأقول ها نفرح ف يوم ها نفرح ويوم مانفرح علي الله يفضل في القلب حته الهواية : معدش تاريخ التسجيل : 16/04/2007 التـقــييــم : 12
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 1:12 am | |
| اه هوافق انا اساسا بحب المجرمين
| |
|
| |
عمرو البكرى عماري أصيل
عدد الرسائل : 4342 العمر : 39 المكان : العمار الحالة : متزوج الهواية : الدخول على منتدى شباب العمار تاريخ التسجيل : 23/10/2008 التـقــييــم : 0
| |
| |
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 3:38 am | |
| مش عاوزين زهق او زعل ارجوكى اختى سومه انا قبل ما اكتب حسيت انك ممكن تزعلى بس والله هو ده اللى حسيته من ردك وانا بجد محترمه وفوق فوق راسى ولما كتبت انا قولت مينفعش انافقك حبيت ان قولك كده مش معنى كده ان تقاليد مصر فيها حاجه لا والله كلها زينا تماما بل احسن فى بعض الحاجات ومحترم والله رايك
ومتبق كل الاتفاق مع اختى الطير الباكى بس فى نقطه ان المجرم مش لازم ابنائهم يطلعوا مجرمين مثلهم | |
|
| |
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 3:46 am | |
| محترم رايك جدا والله وده فعلا وعلى رايك مفيش اكتر من البنات بس ياترى البنت اللى هاتخترها ممكن تكون بنت المجرم احسن منها من حيث الاخلاق والكلام ده واسف على ردى المتاخر لاخى محمد عبد السلام واختى حنين بالنسبه لتدبيسه وكلمه النصيب فى المواقف دى مبحبهمش خالص اصل بمعنى تانى ان انا ممكن ارمى نفسى قدام عربيه بتجرى واقول نصيبى كده مش منطلق | |
|
| |
ورده بلادى عماري أصيل
عدد الرسائل : 4320 العمر : 36 المكان : فوق تل اليــاسمين الحالة : لؤلؤة مغمورة الهواية : أحررنى بإستعاراتى تاريخ التسجيل : 29/11/2009 التـقــييــم : 9
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 6:56 am | |
| اعتقد ان لو بنت زى ماانت بتقول ذات ثقافة عالية واخلاق حميدة
يبقى متأثرتش بالبيئة اللى هى نشأت فيها خالص
لية لأ يعنى هى حرام عليها ؟؟؟؟
احنا بنتكلم عن فتاة واسعة الافق سيبك من جمال المظهر والكلام الفاضى دا
البنت عمرها مايعبها حاجة غير ادبها وعقليتهاا
هو احنا لسة بنفكر بدماغ ابويا وجدى لية!!!!!!
احنا شباب المفروض اننا داخلين على عهد جديد
فين بقى الديموقراطية ولا حتى الحرية اللى بتنادو بيها!!!!
محدش بيختار اهلة؟ وربنا كفيل انة يرزقها زوج صالح زيها
مش احنا اللى هنقرر ونقول نحب ونكرة
تقبلوا مرورى
| |
|
| |
حنين عماري أصيل
عدد الرسائل : 10048 العمر : 36 المكان : بلدى العمار مين زيها .؟! الحالة : الحمد لله الهواية : الغلاسة تاريخ التسجيل : 11/05/2007 التـقــييــم : 12
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 7:02 am | |
| - اقتباس :
- محدش بيختار اهلة؟ وربنا كفيل انة يرزقها زوج صالح زيها
مش احنا اللى هنقرر ونقول نحب ونكرة
تقبلوا مرورى
تنجحى يارب
هو ده الكلام . | |
|
| |
سميح عزت الهيو شــاعـر عمـاري
عدد الرسائل : 2323 العمر : 55 المكان : "عنوانى أرض الله .. فعلا ماليش عنوان " الحالة : "إسمى بنى آدم .. وقضيتى إنسان " الهواية : الشعر والأدب تاريخ التسجيل : 02/10/2008 التـقــييــم : 1
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 7:39 am | |
| موضوع مفيد أخى سيكا واتمنى أن نتحلى بالصبر ونقرأ ............... قبل إعادة الرد .. أطلب هذا من نفسى ومن الجميع وقد قرأت جميع الردود قبل الرد لأن مثل هذه المواضيع لا تؤخذ من " الشواشى " أو من نظرة اجتماعية بحتة .
أولاً سيتبع كلامى هذا رد من موقع إسلام ويب.. يبين عدم صحة الحديث " تخيروا لنطفكم فإن العرق دساس " لفظاً ونسباً إلى الرسول صلى الله عليه وسلم والحديث متروك ويمكنكم مراجعة أمهات الكتب والله أعلم . غير أن العرق دساس لاتعنى الصفات التى يكتسبها الإنسان من المجتمع .. فلايوجد مذنب بالوراثة وإلا لاستحالت توبة السارق والسارقة والقاتل والقاتلة والزانى والزانية .. إلخ .. والعرق دساس تعنى ما قد يتواجد فى الأجيال السابقة من أمراض كالجنون الوراثى وغيره مما يثبت نقله بالوراثة .. ولو نظرنا إلى حث الرسول صلى الله عليه وسلم " تباعدوا لاتضو " أى تزوجوا من عرق ليس بعرقكم أو أقاربكم لكى لا يضعف نسلكم .. وهذا ما توصل إليه العلم الحديث بعد أن قاله الرسول صلى الله عليه عليه وسلم بـ 1400 .. لو جدنا أن الحديث يفسر معنى العرق دساس .. لو سلمنا حتى بأنه حديث صحيح والثابت انه ضعيف متروك والله أعلم
وقد جاء السؤال والجواب هكذا بموقع إسلام ويب
السؤال السلام عليكم.
الحديث الشريف الذي فيه توصية من النبي صلى الله عليه وسلم (( تخيروا لنطفكم فإن العرق دساس )) أريد معرفة التفسير لهذا الحديث، حيث إن بعض الأصدقاء لي يفهمونه فهماً خاطئاً، بحيث إنه عندما يرغب في الزواج وكأنه ولابد له من البحث عن أصل المرأة وأجدادها، ومن أين جاء نسلها؟ وإلى غير ذلك بحيث تغيب عنه الحكمة من هذا الحديث.
أفيدونا جزاكم الله كل خير.
الإجابة
بسم الله الرحمن الرحيم الأخ الفاضل/ أبو أنس حفظه الله. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد:
فأما عن الحديث الذي أشرت إليه فقد خرجه ابن ماجة في السنن ولفظه: (تخيروا لنطفكم وأنكحوا الأكفاء وأنكحوا إليهم)، والحديث إسناده لا يثبت عن النبي - صلى الله عليه وسلم – وكذلك لفظ : (العرق دساس) خرجه الديلمي من حديث ابن عباس - رضي الله عنهما – وكلها أحاديث لا يقوم لها سند ولا يحتج بها، ولم تثبت بوجه يصح عن النبي - صلى الله عليه وسلم - .
وأيضًا فإن معناها لا يحمل على المعنى الذي يتبادر عند العوام، بل المعنى المقصود أن يطلب الإنسان أصحاب الدين فلا يزوج بناته إلا منهم، وكذلك فلا يتزوج إلا منهنَّ، وكذلك هو لا يتزوج إلا صاحبات الدين، ويختار من الناس أصحاب الدين والمروءة لمصاهرتهم. والمقصود أن أصح أقوال الأئمة الفقهاء - عليهم جميعًا رحمة الله تعالى – في معنى كفاءة الزوج، هو ما تحقق فيه شرطان اثنان: فالشرط الأول هو الاستقامة في الدين ومعناه أن يكون الخاطب مسلمًا عدلاً غير فاسق، والشرط الثاني: السلامة من العيوب القادحة في البدن وهي التي ترجع إلى الأمور العضوية كالبرص والجنون ونحوها من الأمراض المنفرة. وأما ما سوى ذلك من أمور فليس شرطًا في الكفاءة، وذلك ككون الخاطب من أصل أعجمي يريد أن يخطب فتاة عربية أو فتاة أعجمية يتقدم إليها رجل عربي، أو قبيلة أرفع من قبيلة ونحو ذلك من الاعتبارات، فأصح أقوال أهل العلم - عليهم جميعًا رحمة الله تعالى – أن النسب ليس شرطًا في الكفاءة، وإن كان الحرص على أن تكون المرأة صاحبة دين وصاحبة نسب، هو أمر حسن في نفسه وليس مذمومًا، ولكن لا يقدم النسب على الدين.
والمقصود أنه إذا اجتمعت الصفات في المرأة الصالحة بحيث كانت صاحبة دين وخلق وضمت إلى ذلك النسب الطيب فهذا أمر حسن، ومع هذا فهو ليس شرطًا لحصول المقصود من الزواج بل يجوز للرجل أن يتقدم للفتاة الصالحة ولو كانت أقل في النسب.
وأما ما أشرت إليه من أن بعض الإخوة عند سعيهم في الزواج يسعون للسؤال عن الأب والجد، أي بعبارة مختصرة: يسألون عن النسب، فهذا أمر لا حرج فيه ولا مانع منه، ولكن لا يكون هو المعيار الذي يقوّم فيه الإنسان. قال تعالى: {يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ}. وثبت عن النبي - صلى الله عليه وسلم – أنه قال: (كلكم من آدم وآدم من تراب).
والمقصود أن المعيار الحق في الزوجة الصالحة وكذلك في الزوج الصالح هو (الدين المستقيم والخلق الحسن)، وما سوى ذلك من الأمور كالنسب والمال والجمال والمستوى الدراسي والاجتماعي ونحوها من الأمور التي قد يحرص عليها بعض الناس فلا مانع من رعايتها ولكن بشرط ألا تكون هي الأصل، فلو قدر وجود فتاة صاحبة دين ولكنها ليست صاحبة نسب وأخرى صاحبة نسب وليست بصاحبة دين فإن المؤمن يقطع بالزواج من صاحبة الدين، ولو كانت ليست بصاحبة نسب إذا لم يجد سبيلاً إلا بين هذه أو تلك، وكذلك المرأة الصالحة فلو تقدم إليها رجل نسيب شريف في قومه وكان ناقص الدين أو الخلق وتقدم إليها رجل صالح صاحب دين وخلق ولكنه دونه في النسب ولم تجد سبيلاً إلا بينهما فإن المؤمنة تقطع باختيار صاحب الدين، وهذا أمر ينبغي التوسط فيه، فليس هو بالمعيار الذي يقيم به الإنسان! وفي نفس الوقت ليس بالمهدر الذي لا اعتبار له، بل هو معتبر ولكن بحسب المقدور عليه وبحسب ما اعتاد عليه الناس من هذا الشأن، فبهذا يحصل التوسط المقصود، ولذلك كان أصح أقوال أهل العلم - عليهم جميعًا رحمة الله تعالى – أن الكفاءة في الزواج إنما هي سلامة الدين والسلامة من العيوب القادحة من جنس الأمراض التي أشرنا لبعضها، فخير ما يكون للإنسان في هذه الحالة هو السعي في طاعة الله وذلك بالظفر بوصية النبي - صلى الله عليه وسلم - : (تنكح المرأة لأربع: لمالها ولجمالها ولحسبها ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك) متفق على صحته. وخرج مسلم في صحيحه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (الدنيا متاع وخير متاعها المرأة الصالحة). وخرج ابن ماجة عن النبي - صلى الله عليه وسلم – أنه قال: (ما استفاد المرء بعد تقوى الله خيرًا من امرأة صالحة إذا نظر إليه سرته، وإذا أمرها أطاعته وإذا أقسم عليها أبرته وإذا غاب عنها حفظته في نفسها وماله). ونسأل اللهَ عز وجل أن يشرح صدوركم وأن ييسر أموركم وأن يجعلكم من عباد الله الصالحين وأن يوفقكم لما يحب ويرضى. وبالله التفويق.
ثانياً مناقشة النظرة الاجتماعية فى الرد التالى لى إن شاء الله | |
|
| |
سميح عزت الهيو شــاعـر عمـاري
عدد الرسائل : 2323 العمر : 55 المكان : "عنوانى أرض الله .. فعلا ماليش عنوان " الحالة : "إسمى بنى آدم .. وقضيتى إنسان " الهواية : الشعر والأدب تاريخ التسجيل : 02/10/2008 التـقــييــم : 1
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 9:30 am | |
| - ورده بلادى كتب:
اعتقد ان لو بنت زى ماانت بتقول ذات ثقافة عالية واخلاق حميدة
يبقى متأثرتش بالبيئة اللى هى نشأت فيها خالص
لية لأ يعنى هى حرام عليها ؟؟؟؟
احنا بنتكلم عن فتاة واسعة الافق سيبك من جمال المظهر والكلام الفاضى دا
البنت عمرها مايعبها حاجة غير ادبها وعقليتهاا
هو احنا لسة بنفكر بدماغ ابويا وجدى لية!!!!!!
احنا شباب المفروض اننا داخلين على عهد جديد
فين بقى الديموقراطية ولا حتى الحرية اللى بتنادو بيها!!!!
محدش بيختار اهلة؟ وربنا كفيل انة يرزقها زوج صالح زيها
مش احنا اللى هنقرر ونقول نحب ونكرة
تقبلوا مرورى
سبقتنى الأخت وردة بلادى رأى ملخص كافى ووافى يطبق المنظور الدينى فى شكل حضارى بخلاف ما قرأت فى بعض الردود التى تنظر من زاوية اجتماعية واحدة .. ولم تأتى بالمنظور الاجتماعى المقابل فتم التركيز على الفتاة المهذبة الواعية ذات الدين اللى أيوها كذا وكذا مثلا .. ولم يتم إلقاء الضوء على الفتاة غير المهذبة عديمة الوعى والدين وأبوها محترم على سبيل المثال .. وماحدش التفت للنقطة دى وكان المفروض أن تكون فى صلب الموضوع الأصلى لكى يكون الموضوع شامل .. وقد لفت نظرى جزء فى رد الأخت مروة وهو قبول المسجون السياسى نوعا ما .. ورأيى هو قبوله وأمثاله ممن سجنوا فى حق كليا وهذا مبدأ عام وإسلامى ولا نأتى فيه بجديد مطلقاً حتى أن القاتل بالخطأ لا مشكلة فيه ولا مشكلة فى مرتكبى الجرائم غير المخلة بالشرف وهى كثيرة .. فأن من أعظم الأئمة والعلماء من تم سجنهم لأنهم قالوا لا للولاة مثلا .. فكيف بهم ومنهم من نأخذ عنهم ديننا ومذاهبنا ولنطبق القياس على المثل الذى يناهض الفساد فى عصرنا الحالى .. شتان بين المسجون فى حق والمسجون فى جرم ثابت عليه !!!!!!!!!!!! علينا أنو نوسع الرؤية .. فما أفسد الحياة وسبل الزيجات إلا النعرات الاجتماعية التى لم يأتى بها سلطان من الله أو أمر والتى ترسخت فى مجتمعنا والإسلام لم يرتضيها أو يحث عليها أبداً .. فنعم للزواج من هذه الفتاة التى تحمل صفات الزوجة الصالحة وأبوها على جرم حتى لو سرق وسفك الدم وزنى.. ومن الفتاأة التى أخطأت وتابت وثبتت توبتها .. ونعم لكل مايقيم سماحة الشرع فى تقبل الناس بعضهم لبعض .. ولو عدنا إلى الردود سنجد ان رد الأخ عمرو البكرى قال مافيه فيه الشفاء ( حديث فاظفر بذات الدين ) .. وبعد أن تبين لنا أن حديث " العرق دساس " لا يؤخذ به .. نصل إلى أن الرسول لخص صفات المرأة التى يجب على الإنسان التمسك بها بغض النظر عن الحسب والنسب والمال والجمال وهى ذات الدين .. ولم يقل صلى الله عليه وسلم ذات الدين وأبوها كذا .. بل وقف عند " تربت يداك " .. وهو صلى الله عليه وسلم أعطى جوامع الكلم .. وتربت يداك لا تعنى التفسير الظاهر منها وهو افتقرت يداك .. وإنما تعنى تفوز بالخير .. أو حالفك الخير . أما النظرات الاجتماعية التى أطاحت بجتمعنا خلف كل المجتمعات فسيلزمنا قيام دولة إسلامية على أسس إسلامية تبدأ من الفرد حتى نتخلص من كل هذه العقد .. فما أضاعنا إلا أننا نود قيام حضارة وفكر اجتماعى على رؤى فلسفية آدمية متناسين أن الإسلام جمع كل شىء وأن الرسول صلى الله عليه وسلم لم يترك شىء إلا وبينه .. ولدينا كل ماينظم العلاقات الاجتماعية والإنسانية فى ديننا والأحاديث وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " أوتيت القرآن ومثله معه " ولا فلاح لنا اجتماعيا وسياسيا واقتصادياً .. إلخ .. إلا بوسطية الإسلام وفهمنا لسماحته . ألم يأن لنا أن نرد مالدينا إلى الله ورسوله ؟ فلا فلسفة ولا رأيى بعدهما . ودى مش نخلة هاتطرح ياجماعة ونقول زى البعض لما يقول الرسول صلى الله عليه وسلم لما اتسأل عن تطريح النخل قال " أنتم أدرى بشئون دنياكم " دى حاجات أفاض الإسلام فى تناولها فى القرآن والسنة . | |
|
| |
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 2:49 pm | |
| بصراحه حضرتك يا استاذ سميح مفيش نقطه حضرتك سيبتها ممكن اسال عليها او يبقى ليا راى تانى بجد بجد شكرا ليك انا كنت عاوز اقرا رد زى ده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] | |
|
| |
الروميساء عماري لسه جديد
عدد الرسائل : 35 العمر : 40 المكان : العمار الحالة : متزوجه الهواية : قراءه الكتب الانجليزيه تاريخ التسجيل : 29/03/2011 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 4:03 pm | |
| مع احترامي لجميع الاراءوبدون نفاق او تحيز انا رايي غير
لان حضارتكم الرسول قال ازا جائكم من ترضون دينه فزوجوه
اما المراه فقال صلي الله عليه وسلم تنكح لاربع لحسبها ونسبها ومالها ودينها
فاظفر بزات الدين تربت يداك يعني الرسول وصي علي الحسب والنسب وكمان تجنبو العرق فان العرق دساس
دا مجرد راي وليس بالضروره ان ينال قبولكم او موافقتكم لان الاختلاف لا يفسد للود قضيه
انا لو اخويا وقال انو عايز يتجوز بنت ابوها كزا وكزا انا نفسي هكون متضايقه كلنا عارفين فايده النسب
مهم جدا يكون اهل زوجتك ناس محترمه تدعمك وقت شدتك وتقف جنبك لو الدنيا اتخلت عنك لكن لو هو
كده يبقي مين هيقف جنبك دا اصلا عايز اللي يقف جنبه
سامحوني علي ردي ان كان ناشف شويه بس دا مجرد راي شخصي
وهناك لكل قاعده شواز | |
|
| |
m7mod 3llam عماري أصيل
عدد الرسائل : 2726 العمر : 36 المكان : فقلب كل الناس الحالة : خاطب على نفسى الهواية : معنديش فيها حاجه دى تاريخ التسجيل : 27/04/2007 التـقــييــم : 0
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 4:27 pm | |
| انا مش عارف حاجه خالص حاسس اننا تايه | |
|
| |
سميح عزت الهيو شــاعـر عمـاري
عدد الرسائل : 2323 العمر : 55 المكان : "عنوانى أرض الله .. فعلا ماليش عنوان " الحالة : "إسمى بنى آدم .. وقضيتى إنسان " الهواية : الشعر والأدب تاريخ التسجيل : 02/10/2008 التـقــييــم : 1
| موضوع: رد: هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه الثلاثاء 29 مارس 2011, 6:21 pm | |
| - الروميساء كتب:
- مع احترامي لجميع الاراءوبدون نفاق او تحيز انا رايي غير
لان حضارتكم الرسول قال ازا جائكم من ترضون دينه فزوجوه
اما المراه فقال صلي الله عليه وسلم تنكح لاربع لحسبها ونسبها ومالها ودينها
فاظفر بزات الدين تربت يداك يعني الرسول وصي علي الحسب والنسب وكمان تجنبو العرق فان العرق دساس
دا مجرد راي وليس بالضروره ان ينال قبولكم او موافقتكم لان الاختلاف لا يفسد للود قضيه
انا لو اخويا وقال انو عايز يتجوز بنت ابوها كزا وكزا انا نفسي هكون متضايقه كلنا عارفين فايده النسب
مهم جدا يكون اهل زوجتك ناس محترمه تدعمك وقت شدتك وتقف جنبك لو الدنيا اتخلت عنك لكن لو هو
كده يبقي مين هيقف جنبك دا اصلا عايز اللي يقف جنبه
سامحوني علي ردي ان كان ناشف شويه بس دا مجرد راي شخصي
وهناك لكل قاعده شواز الأخت الفاضلة الروميساء ليس دفاعا عن رأى أحد ولا رأيى بالطبع لك حرية إبداء رأيك ومشاعرك فى هذه الحالة .. ولكن لنتفق أولا على أننا فى المنتدى فى عدة مراحل على مر السنوات الماضية آثرنا الاستشهاد بالصحيح لا المتروك ولا الموضوع من الأحاديث .. ولذلك أركز على أن حديث " تخيروا لنطفكم فإن العرق دساس " ليس صحيحا .. ولذلك لا يجوز البناء عليه . وأرجو مراجعة ردى الأول والذى يحتوى على إجابة حول الحديث منقولة من إسلام ويب . كما أن الرسول لم يوصى بالحسب والنسب .. ومن أين جئتِ بهذا التفسير لحديث النكاح ؟ الرسول صلى الله عليه وسلم يخبرنا أولاً أو يبين لنا ماعليه المجتمع وتوجه الناس فى شكل خبرى إلى أن وصل إلى " فاظفر " و اظفر بداية التفضيل والحث .. أى أن نصح الرسول صلى الله عليه وسلم جاء فى آخر الحديث فى جزئية .. " فاظفر بذات الدين تربت يداك " أيضاً من قال أن من حسن نسبها هى التى تقف بجوار زوجها فى شدته وغيره ؟ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عن محمد بن عبد الله بن نمير الهمداني حدثنا عبد الله بن يزيد حدثنا حيوة أخبرني شرحبيل بن شريك أنه سمع أبا عبد الرحمن الحبلي يحدث عن عبد الله بن عمرو أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال الدنيا متاع وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة أى أن الرسول صلى الله عليه وسلم لم يقل ولم يشير من قريب أو بعيد للمرأة التى حسبها ونسبها صالح .. ما قالش الكلام ده فى أى حديث خاااااااااااالص . إذن فعلينا أن لا ننسب لأحاديث الرسول ماليس فيها .. وأن نفصل بين رأينا الشخصى الاجتماعى وكلام الرسول صلى الله عليه وسلم . والأمر كله رأى وليس فض نزاع بين طرفين لنقول نفاق أو أو تحيز . فقط علينا أن نحذر عند استعمال الأحاديث .. ونفصل بين كلامنا كعامة .. وكلام من أوتى جوامع الكلم صلى الله عليه وسلم .. ولا نفسره على حسب الرأى . شكرا لسعة صدوركم . | |
|
| |
| هل ترضى الزواج من فتاه والدها مجرم ؟ ارجو المشاركه | |
|